Stomatologia dziecięca

Profilaktyka próchnicy u dziecka  rozpoczyna się już na etapie planowania ciąży (badanie kliniczne jamy ustnej przyszłej matki wraz z oceną zdjęcia pantomograficznego, higienizacja uzębienia, eliminacja aktywnych ubytków próchnicowych).

Wskazane jest, aby kobiety w ciąży, u których nie istnieją potrzeby w zakresie leczenia stomatologicznego, zgłaszały się do gabinetu co najmniej 2 razy w okresie ciąży oraz co 6 miesięcy po narodzinach dziecka.

W przypadku potrzeby wdrożenia leczenia optymalny czas to między 13 a 21 tygodniem ciąży.

Zgodnie z amerykańskimi zaleceniami z 2010 r. zaniechanie leczenia do czasu rozwiązania stwarza większe ryzyko dla matki i dziecka niż wdrożenie procedur stomatologicznych  w każdym trymestrze ciąży.

DSC_7961

Przydatne informacje

Dlaczego należy leczyć zęby mleczne?

Zdrowe zęby mleczne zapewniają zdrowe zęby stałe oraz mniejsze ryzyko wad zgryzu.

Zęby mleczne są bardziej podatne na próchnicę niż zęby stałe. Szybko dochodzi do stanów zapalnych miazgi, które powodują ból i dyskomfort u dziecka połączony często z gorączką, obrzękiem, brakiem apetytu, zaburzeniami snu. Stany zapalne toczące się w obrębie korzeni zębów mlecznych wpływają na proces mineralizacji zawiązków zębów stałych.

Przedwczesne ekstrakcje zębów mlecznych spowodowane nieleczoną chorobą próchnicową powodują wady zgryzu, które zaburzają prawidłowy wzrost twarzy dziecka. Dzieci z przedwcześnie usuniętymi zębami mlecznymi , z wadami zgryzu mogą mieć problemy w kontaktach z rówieśnikami, nawykowe oddychanie ustami, częstsze choroby infekcyjne, niechęć do gryzienia pewnych pokarmów, wady wymowy.

Jaką pastą należy myć zęby?

Polscy eksperci oraz  eksperci z  Europejskiej Akademii Stomatologii Dziecięcej zalecają stosowanie pasty z fluorem od pierwszego ząbka (ok.6 miesiąc życia). Stosujemy ją w ilości śladowej tj. ziarno groszku/ryżu. Pasta powinna mieć delikatny miętowy smak (pasty owocowe są chętniej połykane przez dzieci).

Brak jest naukowych dowodów odnośnie wpływu kariostatycznych dawek fluoru na wzrost zachorowań na osteosarkomę, wzrost symptomów neurotokstyczności i obniżenia ilorazu inteligencji, chorób tarczycy, chorób nerek, zespołu Downa, nowotworów krwi, miażdżycy, nadciśnienia. Po 6 roku życia zalecane są pasty dla dorosłych, można dodatkowo wspomóc higienę używając płynu do płukania jamy ustnej. Mycie zębów powinno odbywać się z pomocą osoby dorosłej nawet do 10 roku życia dziecka.

Zachęcam do stosowania szczoteczek elektrycznych u dziecka już od najmłodszych lat. Mycie zębów jest dokładniejsze, lepiej akceptowane, a dodatkowe wibracje odwrażliwiają jamę ustną dziecka.

Co dzieci powinny jeść?

Podstawą zdrowych zębów jest właściwa higiena, odpowiednia dieta oraz miejscowe stosowanie fluoru.

Dzieci od najmłodszych lat powinny pić czystą wodę, herbaty bez cukru. Nie zaleca się podawania dzieciom soków w dawce większej niż 150 ml na dobę.. Owoce powinny być jedzone w formie nieprzetworzonej.  Należy unikać słodyczy i zwracać uwagę na zawartość cukru w produktach dla dzieci. Od 2 do 8 roku życia maksymalna ilość cukru dodanego w diecie dziecka to odpowiednik 3 łyżeczek (ok 15 g). Do 2 roku życia nie powinno podawać się dodatkowego cukru i soli.

Przykładowo popularne czekoladowe jajka zawierają 2 łyżeczki cukru a kolorowe, owocowe jogurty 4 łyżeczki. Jeśli dziecko dodatkowo zje słodkie śniadanie i wypije smakową wodę lub sok to ilość cukru na dobę często przekroczy limit dla dorosłych.

Takie odżywianie nie tylko sprzyja próchnicy zębów, ale powoduje otyłość oraz wzrost ryzyka chorób kardiologicznych i cukrzycy w późniejszym wieku.

Jak przygotować dziecko do wizyty u dentysty?

Przede wszystkim nigdy nie należy straszyć dziecka dentystą, przelewać własnych negatywnych emocji związanych z leczeniem zębów na dziecko. Nie należy używać słów o negatywnym skojarzeniu takich jak : BÓL, STRZYKAWKA, IGŁA, WIERCENIE ITP.

Pozytywna i otwarta postawa rodzica sprzyja lepszej adaptacji dziecka do leczenia stomatologicznego. Dobrze zapoznać dziecko z dentystą za pomocą książeczek i gier.